Vincent Steinbach
Vincent Steinbach studied sociology and German at FAU Erlangen-Nuremberg. During a stay abroad in Nijmegen, Netherlands, he also studied communication science and sociology at Radboud University. Since April 2019, Vincent Steinbach has been involved in the institutionalization of the Digital Humanities course at FAU Erlangen-Nuremberg. Vincent has also worked in the training of teachers in the field of politics and society. In addition, Vincent Steinbach has been a researcher with the EFI project Discourses and Practices of Digital Sovereignty since April 2019. Vincent Steinbach has been pursuing his research interests in sociological theory, communication and media sociology as well as digitization since October 2022 as part of the DFG Research Training Group The Sentimental in Literature, Culture and Politics.
Project: „Mama, don’t get vaccinated!“ – Forms and functions of the sentimental in the staging of valid knowledge using the example of the vaccination campaign in Germany
The project focuses on the question of how content in online videos is staged as valid knowledge. That depends on the media used for staging and dissemination. Of particular interest is the role played by affects and especially sentiment when it comes to staging something as valid knowledge in online videos. To do this, the concept of the sentimental must first be translated from the cultural-scientific discourse into the social-theoretical discourse before the forms and functions of the sentimental in the staging can be examined. Different staging strategies are empirically examined using the example of two media-prominent and emotionally charged bodies of knowledge: the debate about the CoVid 19 pandemic and the CoVid 19 vaccine. Specifically, it is about content in online videos. Video analyzes and situation analyzes sensu Adele Clarke are carried out to describe and relate the forms and functions of the sentimental in online videos. To reconstruct the staging strategies, the producers of online videos are interviewed as part of expert interviews.
- 11/2023 „Wissen, YouTube und das Sentimentale.“ Vortrag im Rahmen des Workshops „Digitalisierung und gesellschaftliche Selbstverständigung“ an der Universität Bern, Schweiz.
- 10/2023 „United by anger.“ Vortrag im Rahmen der Konferenz „Media and Emotional Mobilization“ an der LNU Kalmar, Schweden.
- 09/2023 „United by anger.“ Vortrag im Rahmen der Konferenz „Sentimental State(s): Sentimental Politics of Order and Belonging“ an der FAU Erlangen-Nürnberg.
- 05/2021 mit Ronald Staples und Siglinde Peetz: „Goodbye World. On the incommensurability of technical and sensemaking communication.“ Vortrag im Rahmen der STS Conference in Graz im Mai 2021.
- 02/2021 „Ethnografie digitaler Anwendung: Vertrauensbildungsprozesse in sozialen Medien qualitativ erforschen“. Vortrag im Rahmen des DH Kolloquiums an der FAU Erlangen-Nürnberg.
- 09/2020 mit Ronald Staples und Siglinde Peetz: „Daten in Verfahren. Zur Übersetzungskapazität des Social Interface in Gerichtsverfahren“. Vortrag im Rahmen der Sektionssitzung der Rechtssoziologie zum Kongress der Deutschen Gesellschaft für Soziologie im September 2020.
- Peetz, Siglinde, Ronald Staples und Vincent Steinbach. 2021. Zur Übersetzungskapazität des Social Interface in Gerichtsverfahren. In Gesellschaft unter Spannung. Verhandlungen des 40. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie 2020, Hrsg. Birgit Blättel-Mink.
- Peetz, Siglinde, Ronald Staples und Vincent Steinbach. 2021. Goodbye World. On the incommensurability of technical and sensemaking communication. In Proceedings of the STS Conference Graz 2021. DOI: 10.3217/978-3-85125-855-4-17.
- Sauer, Stefan, Ronald Staples, und Vincent Steinbach. 2022. Jenseits von digitaler Souveränität? Zum Umgang mit dem Autonomie/Kontrolle Dilemma in sich transformierenden Arbeitswelten. In Was heißt digitale Souveränität?, Hrsg. Georg Glasze, Eva Odzuck und Ronald Staples. Bielefeld: transcript.
Teaching
- Proseminar Einführung in das Studium der digitalen Geistes- und Sozialwissenschaften
- Proseminar Lehrforschungsprojekt Grounded Theory und Situationsanalyse
- Proseminar Lehrforschungsprojekt Ethnografie digitaler Anwendungen
- Proseminar Digitalisierung und Umweltschutz
- Proseminar Theorie und Praxis von Lernvideos
- Proseminar Smarte, neue Welt
- Hauptseminar Soziologische Theorie
- Hauptseminar Sozialstrukturanalyse I+II
- Hauptseminar Medientheorien